CHRIS CHRISTOFFELS & JOSÉ ROLAND

back to page

CHRIS CHRISTOFFELS & JOSÉ ROLAND

NEWS

CONTACT

Nl

Fr

En

Chris Christoffels vormt sinds decennia een artiestenduo met José Roland. Afkomstig uit respectievelijk Hasselt en Naast-les-Soignies wonen en werken zij in Brussel. Hun rijke artistieke loopbaan getuigt van een brede interesse die zij internationaal uitdragen.

De meest uiteenlopende kunstvormen komen daarbij aan bod: muziek, plastische kunst, installatie, film, performance, opera en dans.

 

Chris Christoffels is geboren in een kunstminnend gezin en raakt vroeg vertrouwd met de meest diverse kunstvormen. Hij volgt

een klassieke muziekopleiding aan de Stedelijke Academie van Hasselt, speelt in talrijke theaterproducties, is solozanger in het knapenkoor en werkt als tiener mee aan pop- en rockprojecten. Beelden inspireren hem evenveel als muziek. Zo ontwikkelt hij een eclectische smaak die hij na zijn licentiaatsdiploma in

de Rechten verder uitbouwt. Hij heeft een tijdlang een radioprogramma over filmmuziek, geeft zijn carrière hierna een creatieve wending en gaat aan de slag in de reclamesector

(Mc Cann-Erikson, BBDO, Publicis). Enkele campagnes die hij verzorgt vallen internationaal in de prijzen, hij is medeoprichter van de Creative Club of Belgium en onderneemt stappen voor de oprichting van een radiosectie tijdens het gerenomeerde reclamefestival van Cannes. EXCELLENSIS De Belgische nationale hymne voor de Olympische Spelen in Atlanta

is van zijn hand en wordt goed onthaald door atleten, supporters en sponsors.

 

José Roland studeert plastische kunsten aan Saint-Luc: middelbare opleiding in Bergen

en hogeschool  in Brussel. In die laatste periode volgt hij ook dramalessen aan het Conservatorium van La Louvrière. Na zijn studies verzorgt hij zeven jaar de pers- en promotiedienst voor tal van culturele evenementen: film- en theatervoorstellingen, tentoonstellingen, ... Hij wordt door het Institut Supérieur d’Art et d’Architecture/Saint-Luc Bruxelles gevraagd als praktijkdocent voor hun afdeling Recherche Graphique. Tezelfdertijd gaat hij er aan de slag als persverantwoordelijke en blijft hij actief als kunstenaar. Hij verzorgt een tiental solotentoonstellingen die opgepikt worden door de critici. Zijn werk Saint-Michel wordt door de Union de la Critique de Cinéma belge aan Mel Brooks geschonken voor zijn pruductie Elephant Man van David Lynch. Hij creëert zijn Carte postale sur verre op de Grote Markt in Brussel voor de film Ceci n’est pas Bruxelles van Benoît Lamy (in de Europese televisiereeks The Cultural Capitals of Europe).

 

Met deze verdiensten op hun palmares besluiten Chris Christoffels en José Roland in de jaren tachtig hun gezamelijke structuur op te richten: TALKIEO (een knipoog naar de beginperiode van de gesproken films of talkies). Snel erna volgt het productiehuis THINKNTALK, een hoogtech-nologisch laboratorium voor klankresearch en uiteenlopende muziekopnamen. Omringd door professionelen maken zij origineel werk voor performances, dansvoorstellingen en video’s naast creaties voor de audiovisuele reclame-sector en externe muziekproducties, van klassiek tot Franse chanson en rock.

 

Reeds in 1984 nemen Chris Christoffels en José Roland deel aan de inhuldiging van Redu, het Boekendorp in de Belgische Ardennen. Kort daarna brengen zij aan de voet van het Europese Ruimtevaartagentschap Paraboles, een performance met piano, zang en beelden. In diezelfde periode worden zij uitgenodigd door l’Autre Musée/Nouveau Théâtre de Belgique om er in het kader van de tentoonstelling Dans les chambres noires een piano- en zangrecital te geven, samen met de thermovisie van een live performance.

 

Later, in 2000, ontstaat uit hun samenwerking met Maurice Béjart: Danse d’Images (De Munt, Brussel), Béjart en Mouvements (2003, La Belonne en Bozar) en Writing Dance (2008, Projet(or) Art Fair Rotterdam en De Munt, Brussel).

 

In 2002 ziet MISSA BREVIS het licht in opdracht van de Brusselse Kathedraal met hernemingen in het Koninklijk Conservatorium (2003) en in Rome (Festival Grande Musica, Chiesa, 2005).

 

Volgen in 2006 Vitrail/Vitrine, een lichtinstallatie in het kader van de Brusselse Nuit Blanche/ Beneflux en Point Zeroo, een mediatieke interactieve muziekkubus in het Centraal Station van Brussel (2007).

 

Met AILÈS Á L.A. (Los Angeles, 2006) ontwikkelen Chris Christoffels en José Roland een work in progress waarvan de video lettreVIDEOBRIEF een eerbetoon is aan het Belgisch vorstenpaar bij het vijftienjarig koningschap van Albert II.

 

Tijdens de lente van 2009 ontwerpen zij InstruMENTAL, een installatie van een blauw reuzenbrein op het dak van het  Muziekinstrumentenmuseum. Tijdens de zomer van datzelfde jaar creëren zij  Cittá Pietrasanta, een multimedia concert voor groot orkest en viool voor de derde editie van het Festival van de Klassieke Muziek in Pietrasanta (Toscane).

 

In november 2009 volgt Midnight Blue in de Brigitinnenkapel te Brussel voor een publiek van diplomaten, een multidisciplinair spectakel ter ere van het Zweeds Voorzitterschap van de EU Raad.

 

Naar aanleiding van het Belgisch Voorzitterschap van de EU Raad maken zij Theseus, een herinterpretatie van de tijdloze mythe van Ariadne, de kleindochter van prinses Europa.

 

In 2011 zijn ze tweemaal in Frankrijk te gast. Met Homère à Saint-Omer voor het Musée de l’Hôtel Sandelin in Saint-Omer en met BREATH tijdens de donderdagconcerten in het Auditorium van het Louvre.

 

In november 2012 maken zij LOOK AT THE SILENCE, een video installatie met twee jonge doofstommen in opdracht van het educatief centrum Plateau ’96.

 

Februari 2013 Masterworks, een Movie and Music op vraag van Harold t’Kint de Roodenbeke voor Brafa13.

 

Volgt in october 2013 op uitnodiging van Z.E. de heer Bernard Pierre, onze Belgische Ambassadeur in Lissabon, de multimedia-voorstelling EXPLORADORES. Een in situ werk voor het Palacio da Bolsá in Porto ter afsluiting van de Semana Belga em Portugal. Live muziek, dans, video en spoken word.

 

In september 2014 geeft de Europese Ruimte voor Beeldhouwkunst carte blanche aan Chris Christoffels & José Roland voor een werk in het prachtige Tournay-Solvaypark. Hun installatie SPORAE. SO MUCH ROOMS is gedurende anderhalve maand een “levend” work un progress met herinneringen aan transformaties van Lewis-Caroll. Macro, micro. Beelden die waanzinnig groot zijn of miniscuul klein. Die doen nadenken over leven en dood. Emoties die ondersteund worden door een intrigerende muziekscore voor hoornkwartet.

 

Naar aanleiding van hun vorige Portugese succes nodigt de Calouste Gulbenkian Foundation hen

in 2015 uit voor een nieuw avontuur in Lissabon. NOVOS EXPLORADORES is een multimedia

voorstelling waarin zij de internationale betekenis van Pieter Paul Rubens evoceren

aan de hand van zijn schilderij Helena Fourment dat deel uitmaakt van de vaste museumcollectie.

De live tussenkomst op het podium van

Jacques De Decker − auteur en Algemeen Secretaris van de Académie royale de langue

et de littérature française de Belgique −, en grote Rubens-kenner droeg bij tot het welslagen

van de opvoering.

 

 

 

 

 

Duo d’artistes belges chevronnés oeuvrant depuis Bruxelles, Chris Christoffels, natif de Hasselt dans le Limbourg flamand et José Roland de Naast-lez-Soignies en Hainaut, se sont forgé

une enviable réputation dans le domaine de la création multimédia. Brassant disciplines classiques et contemporaines en phase avec leurs projets, ils convient de concert écriture, musique, chant, danse, arts plastiques, visuels, technologie de pointe… Expositions, concerts, installations, vidéos, virtuels, opéras, jalonnent leur parcours marqué par la recherche interactive. Un univers au concept poétiquement singulier/pluriel se construit.

 

Initié à la musique dès l’enfance, Chris Christoffels suit très tôt les cours de solfège et piano à l’Académie de Hasselt. Elu soliste des choeurs du Sint-Jozefscollege de la ville, il découvrira les tournées à l’étranger. Polyvalence artistique primant, ce n’est pas son diplôme de droit international de Louvain qui parviendra à le détourner de sa passion pour la création.

L’image l’inspire tout autant que la musique. Il tiendra une chronique sur la musique de film

à la radio flamande avant de s’engager dans la direction de création en agences de publicité

(Mc Cann-Erikson, BBDO, Publicis). Plusieurs de ses campagnes lui valent des prix internationaux.

Il est l’un des fondateurs du Creative Club of Belgium. Il initie à Cannes le Prix Radio du Festival de la Publicité. Son EXCELLENSIS, l’hymne nationale belge aux Jeux Olympiques d’Atlanta galvanise athlètes, supporters et sponsors.

 

Sur ces acquis, Chris Christoffels et José Roland décident de monter leur propre société.

TALKIEO voit le jour (les premiers films parlants sont appelés talkies).

 

Pour José Roland, le choix des études s’orienta vers les arts plastiques : Saint-Luc Mons

en Humanités, Bruxelles au supérieur. Et, en parallèle, l’art dramatique au Conservatoire

de La Louvière. Suivent sept ans de service de presse et de promotion d’événements:

spectacles, cinéma, expositions, livres…

Jusqu’à ce que les Instituts Supérieurs d’Art et Architecture/Saint-Luc Bruxelles le demandent.

Professeur en pratique pluridisciplinaire à l’Erg (Ecole de Recherche Graphique, le dernier né

des Instituts), il sera en même temps leur chargé de presse. A son palmarès aussi, plus d’une dizaine d’expositions personnelles saluées par la critique. Son tableau Saint-Michel est remis à Mel Brooks, producteur d’Elephant Man, film de David Lynch primé par l’Union de la Critique de Cinéma belge. Sa Carte postale sur verre est créée Grand’Place de Bruxelles pour le film Ceci n’est pas Bruxelles de Benoît Lamy (dans la série tv européenne The Cultural Capitals of Europe).

 

Pour mieux déployer l’éventail de leurs talents, Chris Christoffels & José Roland fondent donc TALKIEO et, par extension, THINKNTALK, studios-laboratoires de haute technologie. Entourés de professionnels, ils peaufinent des créations originales répondant aux exigences des métiers de l’audiovisuel, et plus particulièrement de la publicité. S’y multiplient avec bonheur des réalisations liées aux arts du spectacle, compositions musicales allant de la chanson à l’opéra, en passant par le rock.

 

Déjà en 1984, Chris Christoffels & José Roland participaient à la fameuse inauguration de Redu,

Village du Livre (Ardenne belge). Ils y donnèrent peu après Paraboles, performance chantée

au pied des paraboles de l’Agence Spatiale Européenne. A l’époque aussi, l’Autre Musée/Nouveau Théâtre de Belgique les invitent à investir leurs espaces pour un concert piano et voix jumelé au vernissage de Dans les chambres noires, variations d’images en thermovision d’un modèle vivant.

 

Plus récemment, de leur collaboration avec Maurice Béjart naissent Danse d’Images au Théâtre de La Monnaie, 2000 et Béjart en mouvements, La Bellone et Bozar, 2003, Writing Dance, Rotterdam, Projet(or) Art Fair et Bruxelles, La Monnaie, 2008.

 

En 2002, création de MISSA BREVIS à la Cathédrale de Bruxelles. Reprise au Conservatoire Royal en 2003 et à Rome, au Festival Grande Musica in Chiesa en 2005.

 

En 2006, Vitrail/Vitrine, installation lumineuse conçue in situ, éclaire la Nuit Blanche de Bruxelles. En 2007, Point Zeroo, installation musicale interactive, interpelle les navetteurs salle des pas perdus gare centrale de Bruxelles.

 

Avec AILÈS Á L.A., Los Angeles 2006, ils développent un work in progress dont la vidéo

lettreVIDEOBRIEF fut offerte aux Souverains belges pour leurs quinze ans de règne.

 

Printemps 2009, place Royale à Bruxelles, InstruMENTAL couronne le Musée des Instruments de Musique d’un cerveau géant dominant le Mont des Arts. L’été en Toscane, ils créent Cittá Pietrasanta concerto multimédia pour grand orchestre conçu pour la troisième édition du festival de musique classique de Pietrasanta.

 

Novembre 2009, Chris Christoffels & José Roland pésentent aux Brigittines Midnight Blue,

spectacle multidisciplinaire donné à Bruxelles en l’honneur de la Présidence suédoise du Conseil de l’UE devant un parterre de diplomates.

 

Porteur du label de la Présidence belge du Conseil de l’UE, Theseus, opéra créé en 2010, réinterprète le mythe intemporel d’Ariane, la petite fille de la princesse Europe.

 

En 2011, Homère à Saint-Omer au musée de l’Hôtel Sandelin de Saint-Omer et BREATH aux Concerts du jeudi de l’Auditorium du Louvre les introduisent en France.

 

Novembre 2012, LOOK AT THE SILENCE, installation-vidéo souhaitée par le centre éducatif Plateau 96 pour l’inauguration bruxelloise de ses locaux, incite Chris Christoffels

& José Roland à oeuvrer avec deux jeunes sourds-muets proches de l’organisation.

 

Février 2013, Masterworks, un Movie and Music à la demande d’Harold t’Kint de Roodenbeke

pour la Brafa13.

 

En octobre 2013, EXPLORADORES, représentation multimédia réalisée suite à l’invitation de S.E..M. Bernard Pierre, ambassadeur belge à Lisbonne. L’oeuvre in situ au Palácio da Bolsa à Porto clôture la Semana Belga em Portugal. Musique live, danse, vidéo et texte parlé.

 

L’Espace Européen pour la Sculpture donne carte blanche à Chris Christoffels & José Roland

en septembre 2014 pour une création dans le  magnifique parc Tournay-Solvay. Leur installation SPORAE.SO MUCH ROOMS sera durant un mois et demi, un work in progress

« vivant ». Lewis-Caroll n’est pas loin. Macro, micro. Infiniment grand ou petit. Une réflexion sur la vie et la mort. Des émotions portées par une composition musicale pour un quatuor pour cors.

 

Fort du succès d’EXPLORADORES à Porto,

ils créent NOVOS EXPLORADORES en juillet 2015, à Lisbonne, à La Fundação Calouste Gulbenkian. NOVOS EXPLORADORES, nouveau multimédia, in situ dont le fil rouge n’est autre que le trésor de la collection du Musée,

le portrait en pied d’Hélène Fourment (deuzième épouse de Rubens). En live en scène,

Jacques De Decker − écrivain, Secrétaire Perpétuel de l’Académie royale de langue

et de littérature françaises de Belgique −, approfondissant ses recherches sur le grand peintre, contribua à la réussite du spectacle.

 

Chris Christoffels, from Hasselt in Limburg,

and his long-time partner José Roland, from Naast-lez-Soignies in Hainault, have together developed a resolutely interactive approach

to the arts that combines music, the visual arts and multimedia.

 

The universe they have created is very much their own.

 

At a very early age, Chris Christoffels was already set on a musical and artistic path long before his studies in music theory and piano at the Stedelijke Academy of Hasselt, and before singing as soloist both in Belgium and abroad with the choirs of Sint-Jozefs College. Not even

a degree in International Law from the University of Leuven was able to divert him from his real passion – research-based composition

and interpretation.

 

To further develop his musical talents,

he founded the TALKIEO and THINKNTALK

studio-laboratories offering high-tech services

to disc, cinema, television and radio.

Surrounded by a team of professionals,

he developed original creations mixing traditional references and contemporary research.

 

Their advertising work was awarded several international prizes, including the Cannes Advertising Festival’s first Golden Lion

to a Belgian work - for a spot on SPA water.

He also composed EXCELLENSIS, the Belgian hymn for the Olympic Games in Atlanta.

 

After fine arts studies in Mons and Brussels,

José Roland taught at the art school Erg

(School of Graphic Research, Brussels)

and was press officer for the Instituts Saint-Luc, Brussels. His career as a visual artist took off

in 1981 with a first exhibition to be followed

by ten others, including CARNETS DE DESSINS (Iselp Brussels), LE RÊVE DU CORPS (BBL Namur), DANS LES CHAMBRES NOIRES (L'Autre Musée, Brussels), PARABOLES (Le Bâteau Ivre, Redu), CLARTÉS AFEYRERE (Clarus, Brussels), TRANSFIGURÉS (Tête d'Or, Brussels),

LES HOMMES DE FEUILLES (BBL, Mons),

and LA CHANSON DE  ROLAND (Ancre Rouge, Vilvorde).

 

For the 1982 Critics Union prize (UCC) awarded to David Lynch’s Elephant Man, his painting SAINT-MICHEL was presented to the film’s producer, Mel Brooks.

 

His POSTCARD ("Grand Verre"), designed

for Brussels’ Grand Place, was central in the film "This is not Brussels" (1984) by Benoit Lamy, part of the European TV series "The Cultural Capitals of Europe".

 

José Roland exhibited no less than 40

SAINTE-VICTOIRE (Zeuxis Studio Brussels) loosely inspired by Cézanne, which he produced jointly with journalist, writer and editor

Brigid Grauman. The unit of paintings was acquired by the French Community of Belgium and exhibited in the conference rooms

of Charles Picqué, Minister of Culture at the time. He also illustrated a cover on Turin of Sabena’s inflight magazine, Passport.

 

Again with Chris Christoffels, he has presented

a number of multimedia creations, including DANSE D'IMAGES/ HOMMAGE À

MAURICE BÉJART (2000) featuring an exhibition at Brussels’ Galeries Royales Saint-Hubert

of drawings done during classes and rehearsals of the Béjart Ballet Lausanne, as well as a video concert at Brussels’ opera house La Monnaie. Their BÉJART EN MOUVEMENTS (2003)

was shown at La Maison du Spectacle/La Bellone

and at the Palais des Beaux-Arts, Brussels.

 

WAY OUT THESEUS (2004), an installation-chamber opera at the Centre Culturel d’Uccle

in Brussels, was a development

of the MINOTAROT, a game of tarot cards invented by José Roland and historian

Gilbert Ducarme that was inspired

by Greek mythology.

 

On September 30, 2006, Chris Christoffels

& José Roland installed Vitrail/Vitrine,

a light composition on the façade of a building on Place Fontainas in Brussels. This monumental work was created at the invitation of Beneflux, within the framework of Nuit Blanche

(Brussels, Madrid, Paris, Riga, Rome).

 

In 2006 the artists continued their

"work in progress" from Los Angeles with

AILÉS À L.A. The video lettreVIDEOBRIEF

was given to the King and Queen of the Belgians on the 15th anniversary of King Albert II's reign.

 

Spring 2009 in Brussels' Place Royale saw

a giant installation featuring a blue brain - InstruMENTAL – that hovered above

the Musical Instruments Museum’s roof-top terrace.

 

During the summer of that year:

Cittá Pietrasanta, a multimedia concerto

for orchestra and solo violin at the Pietrasanta Music Festival.

 

November 2009: Midnight Blue, a multimedia work for the Swedish Presidency of the EU Council at Brussels’ Chapelle des Brigittines.

 

Theseus, on the occasion of the Belgian Presidency of the EU Council, was an opera

and dance performance inspired by the eternal myth of Ariadne, the granddaughter

of Princess Europe.

 

2011, Homère à Saint-Omer in the Hôtel Sandelin Museum at Saint-Omer and BREATH

at the Concerts du jeudi of the Louvre Auditorium in Paris.

 

November 2012, LOOK AT THE SILENCE, a video installation for the opening of the educational Plateau 96, featuring a performance

by two deaf and mute artists.

 

February 2013, Masterworks, film and music commissioned by Harold t’Kint de Roodenbeke for the art fair Brafa13.

 

October 2013, EXPLORADORES, a multimedia performance as guests of Bernard Pierre, Belgium’s Ambassador to Lisbon, with an in situ creation at Palàcio da Bolsa in Porto designed

for the closing gala of the Semana belga

em Portugal.

 

In autumn 2014, the Espace Européen pour la Sculpture in Tournay-Solvay Park gave them carte blanche for the work in progress SPORAE.SO MUCH ROOMS, a meditation

on macro and micro living forms,

poetic transformations inspired by Lewis Caroll, and issues of life and death. The installation

was backed by a musical composition

for a horn quartet.

 

Thanks to EXPLORADORES, former performance in Portugal, they are invited in 2015 by the Calouste Gulbenkian Foundation Lisbon to create NOVOS EXPLORADORES. Multimedia creation evoking the live and work of Peter Paul Rubens through his master piece of Helena Fourment, part of the museum collection.

Live intervention by Rubens specialist Jacques

De Decker, writer and Secrétaire Perpétuel

de l'Académie royale de langue et de littérature françaises de Belgique.

 

back to page

© ART2THINK